Filozofický trenažér






Řešitelé:

Ondřej Kohout (DAMU)

Matěj Král (FF UK, HTF UK)

Tereza Martínková Bártlová (MFF UK)

Tereza Martinovská (FF UK)

Petra Šebešová (FF UK)


Filozofický trenažér je „intelektuální boulder“, exponát rozvíjející myšlení návštěvníků. Ti mohou s pomocí interaktivních videí a myšlenkových map zodpovídat následující otázky: 1. Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? 2. Co je láska? 3. Máme trávit život ve virtuálních světech? 4. Jak se máme chovat k životnímu prostředí? Mohou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené tak, aby tvořily několik tras různé obtížnosti. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny.


Bližší informace o projektu a odkazy na elektronické verze pracovních listů k jednotlivým otázkám naleznete na našem webu.


STRÁNKY PROJEKTU


Aktivity pro školy napojené na exponát

Co je láska?

2. stupeň ZŠ (60 minut)

střední školy (90 minut)

Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci otázky, co je láska. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň moci pod vedením lektora diskutovat o souvisejících dílčích otázkách: Je láska něčím, co si volíme? V čem se liší rodinná a romantická láska? Můžeme lásku vysvětlit chemickými procesy v mozku? Můžeme milovat i něco jiného než člověka? Jak bychom měli správně milovat?


Jak rozvíjet myšlení a řešit problémy s pomocí Filozofického trenažéru?

2. stupeň ZŠ (60 minut)

střední školy (90 minut)

Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji myšlení žáků a žákyň. V rámci workshopu budou účastníci pomocí interaktivních videí a myšlenkových map zodpovídat a diskutovat o následujících otázkách: 1. Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? 2. Co je láska? 3. Máme trávit život ve virtuálních světech? 4. Proč a jak se máme chovat k životnímu prostředí? Budou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené do několika „tras“. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny.


Pozn.: Workshop představuje vhodný úvod do výuky filosofie. Může jím být ale rovněž vhodné výuku filosofie doplnit či zpestřit, a to tematizací problémových otázek blízkých současným žákům a žákyním. Lze ho také smysluplně zařadit do výuky Výchovy k občanství na ZŠ (např. v souvislosti s tématy mezilidských vztahů a zásad lidského soužití) nebo do výuky obdobných témat v rámci výuky společenskovědních oborů na SŠ.


Máme trávit život ve virtuálních světech?

2. stupeň ZŠ (60 minut)

střední školy (90 minut)

Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci života ve virtuálních světech. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tom, co nám dává a co bere pobývání ve virtuálních světech, v čem vlastně spočívá dobrý život a jak můžeme svůj dobrý život podporovat.


Proč a jak se máme chovat k životnímu prostředí?

2. stupeň ZŠ (60 minut)

střední školy (90 minut)

Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci environmentální etiky. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tom, jak by měla etika reagovat na klimatické změny.


Proč, kdy a jak máme kriticky myslet?

2. stupeň ZŠ (60 minut)

střední školy (90 minut)

Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji kritického myšlení účastníků. Ti budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tématu kritického myšlení a několika souvisejících dílčích otázkách (co znamená myslet kriticky, co nám brání myslet kriticky, co můžeme dělat, když spolu nesouhlasíme). Seznámí se rovněž s tématy kognitivních zkreslení a argumentačních faulů.


Zarezervujte si termín



Na tvorbě exponátu se podíleli:

Anna Havelková (návrh a realizace výtvarné koncepce); Jakub Jurásek (tvorba filmového materiálu); Lucie Šiková (programování); Robin Pospíšil (grafická úprava webového rozhraní); Saša Floriánová, Dominik Sosnovec a Dominik Weinhold (autorský podíl na tvorbě videí, myšlenkových map a pracovních listů); Alžběta Heřmánková, Jakub Slezáček a Tomáš Thiel (podíl na přípravě materiálů); Tamara Vlčková (jazyková korektura); Lucie Pangrácová (grafická úprava pracovních listů).


Autorský podíl na tvorbě videí měli a na přípravě expozice jako celku se podíleli studenti a studentky Gymnázia Na Vítězné pláni: Veronika Dytrychová, Daniel Mlček, Barbora Pecáková, Lenka Perroud, Laura Popková a Jakub Sýkora.


Poslední změna: 28. srpen 2024 10:04 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Máte dotaz ?
Kontakty

Didaktikon | Kampus Hybernská

Hybernská 4

Praha 1, 110 00

Česká republika


Jak k nám