|
Řešitelé: Ondřej Kohout (DAMU) Matěj Král (FF UK, HTF UK) Tereza Martínková Bártlová (MFF UK) Tereza Martinovská (FF UK) Petra Šebešová (FF UK) |
Filozofický trenažér je „intelektuální boulder“, exponát rozvíjející myšlení návštěvníků. Ti mohou s pomocí interaktivních videí a myšlenkových map zodpovídat následující otázky: 1. Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? 2. Co je láska? 3. Máme trávit život ve virtuálních světech? 4. Jak se máme chovat k životnímu prostředí? Mohou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené tak, aby tvořily několik tras různé obtížnosti. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny.
Bližší informace o projektu a odkazy na elektronické verze pracovních listů k jednotlivým otázkám naleznete na našem webu.
Co je láska? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci otázky, co je láska. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň moci pod vedením lektora diskutovat o souvisejících dílčích otázkách: Je láska něčím, co si volíme? V čem se liší rodinná a romantická láska? Můžeme lásku vysvětlit chemickými procesy v mozku? Můžeme milovat i něco jiného než člověka? Jak bychom měli správně milovat? |
Jak rozvíjet myšlení a řešit problémy s pomocí Filozofického trenažéru? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji myšlení žáků a žákyň. V rámci workshopu budou účastníci pomocí interaktivních videí a myšlenkových map zodpovídat a diskutovat o následujících otázkách: 1. Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? 2. Co je láska? 3. Máme trávit život ve virtuálních světech? 4. Proč a jak se máme chovat k životnímu prostředí? Budou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené do několika „tras“. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny. Pozn.: Workshop představuje vhodný úvod do výuky filosofie. Může jím být ale rovněž vhodné výuku filosofie doplnit či zpestřit, a to tematizací problémových otázek blízkých současným žákům a žákyním. Lze ho také smysluplně zařadit do výuky Výchovy k občanství na ZŠ (např. v souvislosti s tématy mezilidských vztahů a zásad lidského soužití) nebo do výuky obdobných témat v rámci výuky společenskovědních oborů na SŠ. |
Máme trávit život ve virtuálních světech? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci života ve virtuálních světech. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tom, co nám dává a co bere pobývání ve virtuálních světech, v čem vlastně spočívá dobrý život a jak můžeme svůj dobrý život podporovat. |
Proč a jak se máme chovat k životnímu prostředí? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci environmentální etiky. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tom, jak by měla etika reagovat na klimatické změny. |
Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji kritického myšlení účastníků. Ti budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tématu kritického myšlení a několika souvisejících dílčích otázkách (co znamená myslet kriticky, co nám brání myslet kriticky, co můžeme dělat, když spolu nesouhlasíme). Seznámí se rovněž s tématy kognitivních zkreslení a argumentačních faulů. |
Na tvorbě exponátu se podíleli:
Anna Havelková (návrh a realizace výtvarné koncepce); Jakub Jurásek (tvorba filmového materiálu); Lucie Šiková (programování); Robin Pospíšil (grafická úprava webového rozhraní); Saša Floriánová, Dominik Sosnovec a Dominik Weinhold (autorský podíl na tvorbě videí, myšlenkových map a pracovních listů); Alžběta Heřmánková, Jakub Slezáček a Tomáš Thiel (podíl na přípravě materiálů); Tamara Vlčková (jazyková korektura); Lucie Pangrácová (grafická úprava pracovních listů).
Autorský podíl na tvorbě videí měli a na přípravě expozice jako celku se podíleli studenti a studentky Gymnázia Na Vítězné pláni: Veronika Dytrychová, Daniel Mlček, Barbora Pecáková, Lenka Perroud, Laura Popková a Jakub Sýkora.
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4
Praha 1, 110 00
Česká republika