Workshopy z matematiky pod vedením dr. Tereza Martínkové Bártlové z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Ve své práci se zaměřuje na neformální přístup k výuce a tzv. rekreační matematiku, díky čemuž jsou programy hravé, srozumitelné a založené na praktických příkladech.
Žáci si mohou vyzkoušet, jak jim funguje prostorová představivost při řešení hlavolamů, nebo objevit nečekané souvislosti mezi matematikou a oblíbeným seriálem Simpsonovi.
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Statistika by měla být používána k lepšímu pochopení a vyhodnocení hromadných dat. Je-li však použita zavádějícím způsobem, může čtenář uvěřit něčemu jinému, než co ukazují data. Někdy se tak stane úmyslně, jindy z neznalosti či nepozornosti. V obou případech se však dostáváme do pasti falešné statistiky. Na přednášce zboříme tato fake news - na příkladech ukážeme, jak si média, politici, ale také vědci mohou pohrávat s fakty a čísly účelovým způsobem. Popíšeme parametry, které mohou „ohnout“ hodnocení údajů až k absurditám.
2. stupeň ZŠ - 7.-9. třída (60 minut)
Orientovat se ve světě financí není vůbec jednoduché. Ze všech stran na nás vyskakuje spousta pojmů, ale co vlastně znamenají? Na to se společně podíváme, ale nejen to. Vyzkoušíme si také, jak pracovat s rodinným rozpočtem a jak ušetřit nějakou tu korunu. Není to zase taková věda, stačí jen vědět jak na to!
Workshop finanční gramotnosti, který vznikl v rámci spolupráce ČSOB.
1. stupeň ZŠ (60 minut)
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Jak si osahat matematiku, poznat její historické souvislosti a zároveň si procvičit logické myšlení? Přece pomocí hlavolamů. Workshop (původně pod názvem Hlavolamy) nabízí žákům možnost nahlédnout do světa matematiky prostřednictvím tří typů hlavolamů. Seznámí se s tangramem a jeho historickým pozadím, vyzkouší si princip jednotažek a na závěr si buď vlastnoručně vyrobí skládací hexaflexagon, nebo se ponoří do řešení Hanojských věží – podle věku a úrovně skupiny. Zábavnou formou si tak potrénují logiku, představivost i trpělivost.
1. stupeň ZŠ (60 minut)
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Probíraná témata: témata: osová souměrnost, logická úloha, trojúheníky
Vstupní požadavky: žádné
Co mají společného matematika a animovaný seriál Simpsonovi? Na první pohled se možná může zdát, že vůbec nic. Ve skutečnosti jsou ale díly tohoto seriálu naplněny řadou matematických triků. V rámci workshopu si pustíme několik ukázek ze seriálu a povíme si, kde se matematika ukrývá.
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Probíraná témata: Pythagorova věta, rovnice a nerovnice
Vstupní požadavky: práce s mocninami, výrazy, úprava rovnic
Seriál Simpsonovi je plný matematických vtipů, hádanek, či praktických úloh. V rámci workshopu si pustíme několik ukázek ze seriálu a povíme si, kde se matematika ukrývá. Díky velké řadě témat lze workshop navštěvovat opakovaně, případně si učitelé mohou vybrat preferované téma.
2. stupeň ZŠ – 8. a 9. třída (60 minut)
střední školy (60 minut)
Probíraná témata: konstanta Pi
Vstupní požadavky: žádné
Matematika neobsahuje mnoho konstant, rozhodně ne tolik jako fyzika, zato jsou však její konstanty často pilířem nějaké ucelené teorie. Geometrii vévodí jedna ze základních a nejstarších v matematice – konstanta π. Pojďme se na tuto konstantu podívat trochu netradičním způsobem a říct si několik zajímavostí z jejího života.
1. stupeň ZŠ (60 minut)
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Workshop nabízí žákům tři hlavolamové aktivity rozvíjející logické a prostorové myšlení. Seznámí se s historií slavné Loydovy patnáctky a vyzkouší si její varianty podle věku a obtížnosti. Poskládají části Soma kostky a pokusí se ji správně sestavit. A na závěr se pustí do praktického i teoretického řešení provázkových či jiných topologických hlavolamů. Čeká je zábavné objevování zákonitostí i trénink trpělivosti a strategie.
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)