Vyberte si z nabídky vzdělávacích programů a objednejte se prostřednictvím rezervačního systému.
Matematika ze Springfieldu |
1. stupeň ZŠ (60 minut) 2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Co mají společného matematika a animovaný seriál Simpsonovi? Na první pohled se možná může zdát, že vůbec nic. Ve skutečnosti jsou ale díly tohoto seriálu naplněny řadou matematických triků. V rámci workshopu si pustíme několik ukázek ze seriálu a povíme si, kde se matematika ukrývá. Díky velké řadě témat lze workshop navštěvovat opakovaně, případně si učitelé mohou vybrat preferované téma. |
Hlavolamy |
1. stupeň ZŠ (60 minut) 2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Jak si osahat matematiku, dovědět se něco o její historii a ještě si přitom potrápit mozkové závity? Přece pomocí hlavolamů. Na workshopu si ukážeme několik hlavolamů, řekneme si něco o jejich historii, odkud pochází, jak vznikly a nakonec si jeden hlavolam i vyrobíme. |
Hra o čísla |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Statistika by měla být používána k lepšímu pochopení a vyhodnocení hromadných dat. Je-li však použita zavádějícím způsobem, může čtenář uvěřit něčemu jinému, než co ukazují data. Někdy se tak stane úmyslně, jindy z neznalosti či nepozornosti. V obou případech se však dostáváme do pasti falešné statistiky. Na přednášce zboříme tato fake news - na příkladech ukážeme, jak si média, politici, ale také vědci mohou pohrávat s fakty a čísly účelovým způsobem. Popíšeme parametry, které mohou „ohnout“ hodnocení údajů až k absurditám. |
Příběh jedné konstanty |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Matematika neobsahuje mnoho konstant, rozhodně ne tolik jako fyzika, zato jsou však její konstanty často pilířem nějaké ucelené teorie. Geometrii vévodí jedna ze základních a nejstarších v matematice – konstanta π. Proč je pro matematiku tolik důležitá? Kde se vzala? A jaký je její životní příběh? A jak na ni můžeme přijít experimentálním způsobem? |
Necháte se napálit? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Popularizační přednáška bude koncipovaná jako nevážné zamyšlení nad klamností naší intuice a o tom, kam nás to pak může zavést. V rámci přednášky bude představeno několik příkladů matematických paradoxů, matematických problémů, či hlavolamů, které by nás při troše nepozornosti mohli zavést na zcestí. |
Volné termíny a přihlašovací formulář
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4
Praha 1, 110 00
Česká republika
didaktikon@cuni.cz