Vyberte si z nabídky vzdělávacích programů a objednejte se prostřednictvím rezervačního systému.
Jak workshopy vypadají, se můžete podívat v našem fotoalbu.
Co je láska aneb Proč se (ne)můžeme spolehnout na Shreka |
2. stupeň ZŠ (90 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop využívá „Filozofický trenažér“ k tematizaci otázky, co je láska. Účastníci a účastnice v sérii na sebe navazujících cvičení shrnou filozofické pohledy na romantické a rodinné vztahy nebo na lásku ke zvířatům. Workshop úlohy doplňuje o pohledy na lásku v současné populární kultuře. Účastníci a účastnice budou zároveň moci pod vedením lektorky diskutovat o souvisejících dílčích otázkách: Je láska něčím, co si volíme? Čím se liší rodinná a romantická láska? Můžeme lásku vysvětlit chemickými procesy v mozku? Můžeme milovat i něco jiného než člověka? Jak bychom měli správně milovat? Workshop umožňuje žákům a žákyním zformulovat odpovědi na otázky: Proč bychom neměli věřit romantickým filmům, a v čem se můžeme spolehnout na Shreka? |
Jak rozvíjet myšlení a řešit problémy s pomocí Filozofického trenažéru? |
2. stupeň ZŠ (90 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji myšlení žáků a žákyň. V rámci workshopu budou účastníci pomocí interaktivních videí a myšlenkových map zodpovídat a diskutovat o následujících otázkách: 1. Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? 2. Co je láska? 3. Máme trávit život ve virtuálních světech? 4. Proč a jak se máme chovat k životnímu prostředí? Budou také řešit interpretační úlohy, vztažené k textům shrnujícím pohledy vybraných odborníků a odbornic na jednotlivá témata. Úlohy jsou sestavené do několika „tras“. V případě jejich zdolání čekají návštěvníky drobné, intelektuálně hodnotné odměny. Pozn.: Workshop představuje vhodný úvod do výuky filozofie. Může jím být ale rovněž vhodné výuku filozofie doplnit či zpestřit, a to tematizací problémových otázek blízkých současným žákům a žákyním. Lze ho také smysluplně zařadit do výuky Výchovy k občanství na ZŠ (např. v souvislosti s tématy mezilidských vztahů a zásad lidského soužití) nebo do výuky obdobných témat v rámci výuky společenskovědních oborů na SŠ. |
Jsme zodpovědní za klimatické změny? |
2. stupeň ZŠ (60 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci environmentální etiky. V rámci workshopu budou účastníci a účastnice pomocí interpretačních úloh zodpovídat následující otázky: Jaké etické problémy v souvislostí s klimatickými změnami vyvstávají? Kdo je zodpovědný za klimatickou krizi? A jak bychom tedy měli tváří v tvář klimatické krizi jednat? Interpretační úlohy jsou vztaženy k textům shrnujícím pohledy a argumenty současných filozofů a filozofek zabývajících se environmentální etikou. Žáci a žákyně v rámci workshopu zformulují vlastní stanovisko na téma odpovědnosti za klimatickou krizi, a zároveň jim workshop umožní odejít s praktickými tipy, jak v současné situaci jednat. |
Máme trávit život ve virtuálních světech? |
2. stupeň ZŠ (90 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k tematizaci života ve virtuálních světech. Účastníci budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tom, co nám dává a co bere pobývání ve virtuálních světech, v čem vlastně spočívá dobrý život a jak můžeme svůj dobrý život podporovat. |
Proč, kdy a jak máme kriticky myslet? |
2. stupeň ZŠ (90 minut) střední školy (90 minut) |
Workshop pro celou třídu či pro menší skupinu využívá exponát „Filozofický trenažér“ k rozvoji kritického myšlení účastníků. Ti budou pracovat s materiály vytvořenými pro exponát (interaktivní video, myšlenková mapa, pracovní list s úlohami) i dalšími zdroji v sérii na sebe navazujících cvičení. Budou zároveň pod vedením lektora diskutovat o tématu kritického myšlení a několika souvisejících dílčích otázkách (co znamená myslet kriticky, co nám brání myslet kriticky, co můžeme dělat, když spolu nesouhlasíme). Seznámí se rovněž s tématy kognitivních zkreslení a argumentačních faulů. |
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)