AI, umělá inteligence, chytrá zařízení, strojové učení… Tato slova se již stala součástí našich životů. Umělá inteligence postupně proniká do mnoha oborů lidské činnosti, od psaní divadelních her až po pomoc vědcům při vývoji nových léků. Věděli jste ale, že umělá inteligence může být skvělým pomocníkem při učení? Dokáže třeba vysvětlit složité pojmy jednoduše a srozumitelně, vytvořit cvičení přesně na míru podle toho, co nám jde a co potřebujeme zlepšit, nebo nám pomoct najít odpovědi na otázky, které nás zajímají.
Ahoj, tady umělá inteligence! |
1. stupeň ZŠ (60 minut) 2. stupeň ZŠ – 6. a 7. třída (60 minut) |
Prostřednictvím interaktivních her a tvůrčích aktivit si představíme umělou inteligenci (AI) – jak funguje a jak mění svět kolem nás. Ukázky kreativních AI projektů motivují děti k tomu, aby využívaly AI zodpovědně a aby si uvědomovaly, jaká může mít tato technologie omezení a rizika. |
Život s umělou inteligencí |
2. stupeň ZŠ – od 8. třídy (60 minut) střední školy (90 minut) |
Umělá inteligence zasahuje do všech oblastí našeho života, od vývoje léků přes psaní divadelních her, až po náboženství. Cílem workshopu je za pomoci aplikace z exponátu představit celou škálu využití umělé inteligence a seznámit žáky s výhodami a nevýhodami, které s sebou využití umělé inteligence přináší. |
Jak mluvit s chatboty |
střední školy (90 minut) |
Už to je přes rok, co nám chatboti odpovídají na naše nejrůznější otázky, víme ale, jak s nimi mluvit tak, aby pro nás byly jejich odpovědi opravdu užitečné? Co po nich můžeme chtít a na co si raději dát pozor? Naučit se “chatbotčtinu” není jen tak - pojďte tomu s námi přijít na kloub. Vedle základních principů si například vyzkoušíme, jak si s chatboty vytříbit myšlenky, řešit úkoly, vyhledávat na internetu nebo jak zorganizovat výpravu na Mars. |
Počítačová kreativita |
střední školy (90 minut) |
Počítače dnes dovedou tvořit texty, obrázky, videa i hudbu. Jak dokážeme v exaktním prostředí počítače vytvořit něco originálního a na první pohled nerozeznatelného od lidské tvorby? A jsou přitom počítače opravdu kreativní, nebo jen kopírují lidské výtvory? Během workshopu si vysvětlíme principy generativních modelů, zamyslíme se nad jejich limity a vyzkoušíme si modely prakticky používat. |
Chci se školou přijít na workshop o umělé inteligenci
21. 1. 2025 9:00–12:00
Jak AI dopadá na jedince a na společnost
Spolek Aignos vás zve na studentskou konferenci zaměřenou na aktuální téma vlivu umělé inteligence (AI) na život jednotlivců i celé společnosti. Jak AI mění naše každodenní rozhodování, vzdělávání, práci nebo mezilidské vztahy? Jaká etická a společenská dilemata s sebou přináší? Tato konference je určená studentům středních škol, kteří se chtějí dozvědět více o technologiích, které formují naši budoucnost, a diskutovat s odborníky i vrstevníky. Součástí programu budou přednášky, interaktivní workshopy a panelová diskuse.
Již brzy zveřejníme přihlašování v Noona.
21. 1. 2025, 18:00
Živé natáčení podcastu DidLit
Češtinářka a češtinář se ptají matematického lingvisty a literárního vědce, jak může stroj psát básně. Má počítač stejnou představu o básních jako učebnice a čítanky? Může stvořit lepší texty než naši žáci? A má projekt EduPo potenciál pomoci rozčeřit školský přístup k lyrice?
Debata zejména pro odbornou veřejnost, kde představíme projekt EduPo a budeme diskutovat otázky, které v rámci projektu otevíráme (výuka poezie, využití automatických generátorů textu, metody a cíle vzdělávání a výchovy ve školách, hodnota umění v závislosti na (ne)využití automatických nástrojů, a další).
Za projekt se debaty zúčastní Ondřej Vojtíšek, Karel Piorecký a Rudolf Rosa, pozveme i několik dalších odborníků, kteří nejsou členy projektu.
Mám zájem přijít na debatu o projektu EduPo.
28. 1. 2025, 16:00
Workshop pro vysokoškoláky, jak se učit pomocí AI
Workshop je určen pro VŠ studenty, kteří chtějí objevit, jak jim AI nástroje umělé inteligence mohou usnadnit a zefektivnit proces učení. Ukážeme si praktické možnosti využití AI pro rešerši a zpracování odborných textů a procvičování látky. Zaměříme se na konkrétní nástroje a techniky, které studentům pomohou lépe pochopit složité koncepty a efektivně se připravit na zkoušky. Na závěr bude prostor pro sdílení zkušeností a praktických tipů.
Chci přijít na workshop pro vysokoškoláky, jak používat AI pro učení se
28. 1. 2025, 17:30
Seminář pro vyučující, AI a závěrečné práce
Seminář je určen pro vyučující vysokých škol, kteří se chtějí seznámit s možnostmi využití nástrojů umělé inteligence při tvorbě bakalářských, diplomových a jiných závěrečných prací. Představíme si praktické ukázky toho, jak AI může podpořit studenty při rešerši odborné literatury, strukturování textu nebo tvorbě obsahu. Diskutovat budeme také o výzvách spojených s používáním AI, etických otázkách a o tom, jak je možné stanovovat pravidla pro využívání. Seminář zakončíme otevřenou diskuzí a sdílením zkušeností a postřehů z praxe.
Mám zájem o workshop pro vysokošlské vyučující
30. 1. 2025, 17:00
Jak vidí umělou inteligenci teologie?
ThLic. Mgr. Jiří Dosoudil, Ph.D.
ETF, Univerzita Karlova
Přednáška se zaměří na fenomén umělé inteligence z pohledu teologie a ukáže, jaké nové perspektivy pro rozvoj AI může tento obor přinést. Prozkoumáme, zda teologie může nabídnout vhledy do oblastí, kde má umělá inteligence největší potenciál, a kde naopak naráží na své limity.
Člověk, duše a umělá inteligence
Zkuste si s pomocí umělé inteligence představit, jak by mohl vypadat „otisk Vaší duše“. Přijďte se zamyslet nad tím, jak souvisí duchovní rozměr člověka a umělá inteligence. Zveme vás do prostoru Didaktikon k malému, experimentálnímu pohledu do budoucnosti. Vede tudy cesta? Nebo ne?
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)