Workshopy ze společenských věd vznikají ve spolupráci se studujícími a vyučujícími ze tří fakult: z Filozofické fakulty, Fakulty sociálních věd a Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. Jejich cílem je vést žáky k přemýšlení o sobě, společnosti a světě kolem nás – a to formou, která je interaktivní a otevřená diskuzi.
Žáci se mohou například vydat po stopách Malého prince a přemýšlet nad tím, proč tato kniha oslovuje čtenáře všech generací a co nám říká o přátelství, lásce nebo dospívání. V jiném workshopu se setkají s tématem genderu a identity – v bezpečném prostoru se naučí porozumět rozmanitosti a respektu k druhým. A nechybí ani program zaměřený na kritické myšlení, který zábavnou formou ukáže, jak rozpoznat manipulaci a dezinformace v médiích.
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Kniha Malý princ vyhrála v soutěži o knihu století. V čem je její krása a magie?
Malý princ je často označován za knihu pro „malé děti", ale ve skutečnosti je to kniha, která s námi roste celý život. Je podobná našemu životu: tak jak žijeme, rozkrýváme nové a různé významy o člověku, životě a smrti, přátelství a lásce, o bohatství, dospělosti a naději. Jak rozumět metaforám v knize? A jak rozumět Exupérymu vůbec?
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Cílem workshopu určeného pro druhý stupeň ZŠ je srozumitelně a přiměřeně věku představit žákům a žákyním základní pojmy spojené s genderovou identitou, genderovými rolemi a rozmanitostí v lidských zkušenostech. Program podporuje otevřený a respektující přístup k sobě i druhým a nabízí bezpečný prostor pro otázky, diskusi i sdílení. Skrze interaktivní aktivity si účastníci uvědomí, jak důležité je vytvářet prostředí, ve kterém se každý může cítit přijímaný takový, jaký je. Workshop zároveň přispívá k prevenci předsudků, šikany a k posilování empatie ve třídním kolektivu.
2. stupeň ZŠ (60 minut)
střední školy (90 minut)
Kdo je hrdina a jak se pozná? Co vůbec znamená být hrdinou? Jak hrdinové a hrdinky pomáhají rozvíjet lidské vědomí i celou společnost? Pojďme společně hledat osobnosti, které mají mravní i morální zásluhy a pojďme si povídat o tom, proč jako lidstvo potřebujeme hrdiny a hrdinky. Workshop zaměřený na sociální rozvoj a etickou výchovu jednotlivců i kolektivu; rozvoj etického a odpovědného jednání začíná mj. u pozitivních vzorů ve společnosti.
2. stupeň ZŠ - nadané děti z 8. a 9. třídy (90 minut)
střední školy (90 minut)
Žáci jsou postaveni do role vyjednavačů v mezinárodní krizi. Touto formou jsou tak vysvětleny základy mezinárodních vztahů, důležitost mezinárodních organizací a způsoby, jakým jednání na těchto úrovních probíhají.
2. stupeň ZŠ – nadané děti z 8. a 9. třídy (90 minut)
střední školy (90 minut)
V dnešní době je důležité na všechny přijímané informace nahlížet kriticky a být tak o všech aspektech veřejného dění plně informován. S rozlišováním pravdivých informací od dezinformací hravou formou pomůže workshop Mlhavá objektivita zaměřený na kritické myšlení. Během workshopu účastníci poznají, jaké vlivy na objektivitu zpravodajství se mohou objevit. Jak o určité události budou informovat seriózní a jak bulvární novináři? Jak komunikují různí aktéři na sociálních sítích? Jakým způsobem se tvoří PR firmám a jak se prezentují jejich zájmy? Poznat a rozumět tomu, jak zpravodajství funguje nebo jak rozklíčovat zájmy jednotlivých aktérů, považujeme za jednu z nejdůležitějších dovedností v dnešním světě.
2. stupeň ZŠ – nadané děti z 8. a 9. třídy (90 minut)
střední školy (90 minut)
V tomto workshopu žáky blíže seznamujeme s pojmem konformita. Naším cílem je ukázat, jak může být člověk jakožto společenský tvor ovlivňován ostatními ve své sociální skupině. Výuka se skládá z experimentu a následné diskuze s žáky, včetně vysvětlení pojmů.
2. stupeň ZŠ – nadané děti z 8. a 9. třídy (90 minut)
střední školy (90 minut)
V rámci workshopu zaměřeného na politický marketing budou mít žáci možnost vytvořit si politickou stranu včetně názvu, loga, vyzkoušet si zvolení lídra a připravit se na tiskovou konferenci na určité téma. Celá výuka je prokládána zábavnými až bizarními příklady související zejména s online marketingem a prezentací na sociálních sítích.
střední školy (90 minut)
Workshop Ústavní soud je ideální spíše pro studenty vyšších ročníků středních škol, kteří už za sebou mají několik hodin práva, protože si zkusí být na chvíli soudci Ústavního soudu a rozhodovat jeden z vybraných případů, který rozhodoval i sám Ústavní soud. V rámci nabitých devadesáti minut se studenti blíže seznámí se soustavou soudů v České republice, naučí se rozeznávat jednotlivé typy soudnictví, zjistí, kde se podává žaloba a kde odvolání. Značná část workshopu je věnována specifickému postavení Ústavního soudu České republiky a ústavní stížnosti. Na závěr hodiny je studentům dán prostor pro to, aby si navzájem prezentovali případy, o kterých rozhodovali a vysvětlili třídě důvody svého rozhodnutí, o kterém je následně debatováno.
2. stupeň – 8. a 9. třída (90 minut)
střední školy (90 minut)
Jak je zpracovaná historie na Wikipedii? S internetovou encyklopedií se již od jejího vzniku pojily obavy, že půjde o zdroj mnoha faktografických chyb. Dnes je často využívaná nejen jako zdroj informací, ale také nám může mnoho prozradit o našem vztahu k minulosti. O jakých tématech z dějepisu se na Wikipedii vedou spory? Jak se liší zpracování jednoho hesla v různých jazycích? Ve workshopu nabídneme pohled pod pokličku Wikipedie a představíme žákům neobvyklé způsoby jak, ji používat.
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)