V rámci stále expozice nabízíme popularizační přednášky, dílny, workshopy, diskuze tématicky se vztahující vždy k jednomu exponátu. Kromě samotné exkurze v Didaktikonu si můžete rezervovat ještě navazující aktivitu.
Pro rezervaci termínu a vybrané aktivity pište na e-mail didaktikon@cuni.cz. Vstup do Didaktikonu i navazující aktivita je pro školy zdarma.
Termín si rezervujte minimálně s dvoutýdenním předstihem.
Aktivity pro školy:
název aktivity: |
Divadelní metody při výuce filozofie |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
Pojďte si s námi prohlédnout „Automat na filozofické divadlo“ a pak si sami vyzkoušet různé metody filozofického divadla. |
délka aktivity: |
3 hodiny |
název aktivity: |
Problémově orientovaná výuka filozofie v praxi |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
Pojďte se v rámci našeho exponát „Automat na filozofické divadlo“ vžít do role filozofa, položit si a zároveň zformulovat vlastní odpovědi na filozofické otázky obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa? Otázky tematizované v exponátu: 1. Co je pravda? Existuje vůbec? Pokud ano, existuje jediná objektivní pravda, nebo má každý svou? 2. Existuje Bůh? Přináší náboženství více výhod, nebo hrozeb? 3. Co je dobro? Co je zlo? A je možné zlo zcela vymýtit? 4. Spočívá smysl života v práci? A má život vůbec smysl? 5. Co je to láska? 6. Měly být mít ženy právo na interrupci? 7. Co je dobrá smrt? Měla by být povolena eutanazie? 8. Je důležitější dávat prostor svobodě jedince, nebo klást důraz na společnost jako celek? 9. Je demokracie nejlepší způsob vlády? 10. Jak bychom měli řešit změnu klimatu? Jak bychom se měli chovat k životnímu prostředí? |
délka aktivity: |
2 hodiny |
název aktivity: |
Diskuse s filozofy: Které filozofické problémy jsou obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa? |
druh aktivity: |
diskuse |
anotace: |
Pojďte si snámi prohlédnout „Automat na filozofické divadlo“ a pak diskutovat s českými filozofy na téma, které filozofické problémy jsou obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa. |
délka aktivity: |
2,5 hodiny |
poznámka: |
Aktivitu je nutné rezervovat minimálně s měsíčním předstihem. Aktivita je vhodná i pro více tříd. |
název aktivity: |
Život s umělou inteligencí |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
AI, umělá inteligence, chytrá zařízení, strojové učení... Tato slova kolem sebe slýcháme stále častěji. Umělá inteligence postupně proniká do mnoha oborů lidské činnosti. V rámci workshopu máte možnost se potkat s odborníkem na zapojení umělé inteligence například v pedagogice, psychologii, umění, lékařství, dopravě a pod jeho vedením se dostat pod povrch používání umělé inteligence v daném oboru a případně zůstat v kontaktu pro další spolupráci. |
délka aktivity: |
1,5 hodiny |
poznámka: |
Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny. |
název aktivity: |
Návštěva německé Prahy |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
Německý živel a němčina byly s Prahou odnepaměti spojeny. Víte, že Slovanský dům se původně jmenoval Německý dům? Víte, ve kterých kavárnách byste našli spisovatele Kafku, Werfela, Rilka? Jaký obrázek Prahy nabízely zdejší německé noviny a kde se vzalo oblíbené téma magické Prahy? Udělejte si sami názor na dobové stýkání a potýkání česky a německy mluvících Pražanů! |
délka aktivity: |
2 hodiny |
poznámka: |
Po komentované prohlídce exponátu a představení mobilní aplikace Samsa bude následovat interaktivní workshop, během něhož se s účastníky začteme do dobových dokumentů (přeložených do češtiny) a budeme diskutovat o česko-německých vztazích nejen v Praze. Probíhá v češtině. Pro mírně pokročilé němčináře je možné nahlédnout i do německých textů. |
název aktivity: |
Matematika ze Springfieldu |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
Co mají společného matematika a animovaný seriál Simpsonovi? Na první pohled se možná může zdát, že vůbec nic. Ve skutečnosti jsou ale díly tohoto seriálu naplněny řadou matematických triků. |
délka aktivity: |
2 hodiny |
název aktivity: |
Osacká horečka: Staň se lékařským detektivem! |
druh aktivity: |
individuální/skupinová hra |
anotace: |
Horečka z Osaky je ve Springfieldu! Zvládnete včas najít všechny nakažené dříve, než bude pozdě? Cílem hry je vytrasovat všechny potenciálně nakažené osoby a informovat je o karanténě. Na začátku dostanete seznam osob, o jejichž nákaze víme, další nakažené už budete muset vytrasovat vy. A pozor – nesmíte plýtvat časem! |
délka aktivity: |
2,5 hodiny |
název aktivity: |
Burgery pana Burnse – pro zdraví lidí i planety? |
druh aktivity: |
workshop a diskuse |
anotace: |
Vyznáte se vnutričních hodnotách? A jsou skutečně inovátorské burgery na trhu lepší než tradiční maso? V potaz budeme brát jak nutriční obsah, tak ekologickou stopu. Je zájem o naše vlastní zdraví vsouladu se zájmy planety? Cílem je naučit se vyhledávat nutriční informace, počítat nutriční obsah a číst obaly, kde potřebné informace získáme. |
délka aktivity: |
2 hodiny |
název aktivity: |
Kam s tou rybou? Zabraňte zmatenému kuchaři otrávit dalšího hosta! |
druh aktivity: |
workshop |
anotace: |
Nešikovný zmatený kuchař málem otrávil Homera špatnou přípravou prudce jedovaté ryby. Jeho kariéra v sushi restauraci je u konce, ale to neznamená, že pobyt v kuchyni pověsil na hřebík. V nové restauraci má za úkol uspořádat dodávku jídla do skladu... zvládne to ale tak, aby všechno jídlo bylo uchováno správně a nezkazilo se? A co vy? Umíte správě zacházet spotravina a neplýtvat? |
délka aktivity: |
1,5 hodiny |
poznámka: |
Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny. |
název aktivity: |
Transformace / Krejčí průvodce |
druh aktivity: |
dílna |
anotace: |
V prvních měsících pandemie jsem se naučili přizpůsobit se novým situacím, i restrikcím. Co nám tedy zůstalo za nové dovednosti? Dílna bude stylizovaná do krejčovské dílny (multimediální dílny/laboratoře), kde si účastníci budou moct vyzkoušet ušít své nové obleky na míru současné době. |
délka aktivity |
2 hodiny |
poznámka: |
Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny. |
název aktivity: |
Transformace a Nová norma |
druh aktivity: |
komentovaná prohlídka expozice Rok distanc a dílna |
anotace: |
Zkušenost pandemie a následných lockdownů byla pro mnohé z nás zcela nová. Dala nám zakusit pocit sociální izolovanosti, který mohou lidé z marginalizovaných skupin zažívat běžně. Jak nás tedy tato zkušenost proměnila? K jakým tématům obrátila naši pozornost? To se pokusíme zjistit prostřednictvím děl umělce Jana Pfeiffer, která v období pandemie covidu 19 přímo vznikala, nebo na tuto zkušenost následně navazovala, a prostřednictvím videa Nová norma studentů a studentek z Institutu komunikačních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních věd UK. Umělá inteligence zasahuje do všech oblastí našeho života, od vývoje léků přes psaní divadelních her, až po náboženství. Cílem workshopu je za pomoci aplikace z exponátu představit celou škálu využití umělé inteligence a seznámit žáky s výhodami a nevýhodami, které s sebou využití umělé inteligence přináší. |
délka aktivity: |
45 minut |
poznámka: |
Pomůcky s sebou: pastelky, tužky, pravítka. |
název aktivity: |
Poslední mluvčí |
druh aktivity: |
workshop k únikové hře |
anotace: |
Ve workshopu navazujícím na únikovou hru „Poslední mluvčí“ se žáci blíže seznámí s problematikou, jež inspirovala téma hry: vliv jazyka na myšlení, lingvistická antropologie a poznatky z psycholingvistických výzkumů. Žáci si zakusí roli výzkumníka i testované osoby a vyzkouší si různé experimentální techniky odhalující, jak je naše vnímání světa úzce spojeno s jazykem. Rovněž se seznámí prostřednictvím praktických ukázek s mnoha jazyky světa, které otevírají zcela mnohdy velmi odlišný pohled na svět kolem nás než čeština. |
délka aktivity |
1 hodina |
název aktivity: |
Fyzika všemi smysly |
druh aktivity: |
interaktivní fyzikální show |
anotace: |
Jak vypadá displej mobilu pod mikroskopem? Co se stane s balónkem na fakírském lůžku? Která limonáda je nejchutnější? Představíme vám přibližně 20 experimentů inspirovaných lidskými smysly. |
délka aktivity |
1,5 hodiny |
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4
Praha 1, 110 00
Česká republika
didaktikon@cuni.cz