V úterý 6. září 2022 od 14 h proběhne slavnostní otevření popularizačního centra Didaktikon pro veřejnost. Návštěvníci se mohou těšit nejen na deset expozic, které připravili akademičtí pracovníci napříč fakultami Univerzity Karlovy, ale také na doprovodný program v podobě popularizačních přednášek a workshopů.
Z kapacitních důvodů je k návštěvě Didaktikonu vždy nutná předchozí rezervace.
V rámci vaší rezervace si můžete zvolit ze dvou variant:
a. |
volná prohlídka expozice centra Didaktikon, která bude probíhat v následujících časech (konkrétní čas prohlídky je třeba si rezervovat zde):
|
b. |
přednáška/workshop/dílna + volná prohlídka expozice centra Didaktikon - viz podrobný program níže, včetně časů a odkazu na rezervační formulář. |
Vstup do centra Didaktikon bude návštěvníkům umožněn 10 minut před začátkem času rezervace.
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
MgA. Jan Pfeiffer
Transformace / Krejčí průvodce
workshop
V prvních měsících pandemie jsme se naučili přizpůsobit se novým situacím, i restrikcím. Co nám tedy zůstalo za nové dovednosti? Dílna bude stylizovaná do krejčovské dílny (multimediální dílny/laboratoře), kde si účastníci budou moct vyzkoušet své nové obleky ušít na míru současné době.
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
RNDr. Tereza Bártlová. Ph.D.
Věda ve Springfieldu
popularizační přednáška
Co má společného věda s oblíbeným seriálem Simpsonovi? Mají Homerovy vtípky o koblihách nějaký hlubší význam nebo je to jen ukázka jeho omezené mozkové kapacity? Pojďme se na seriál podívat trochu netradičně, očima vědců.
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
Mgr. Rudolf Rosa, Ph.D.
Život s umělou inteligencí
popularizační přednáška
AI, umělá inteligence, chytrá zařízení, strojové učení... Tato slova kolem sebe slýcháme stále častěji. Umělá inteligence postupně proniká do mnoha oborů lidské činnosti, od vývoje nových léků přes psaní divadelních her až po náboženství. Je to ale všechno stejná umělá inteligence? Co umí? Jak se používá? A co to vlastně je AI?
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
MUDr. Eliška Selinger
Umělecký workshop s ponaučením
workshop vhodný pro děti
Osacká horečka není jedinou infekcí, která trápí obyvatele Springfliedu! Jak vypadají springfieldské viry a bakterie? Jak se šíří? Jaké způsobují nemoci a jaký můžeme mít z virů a bakterií užitek? To vše se dozvíte, zatímco se stanete spoluautory naší expozice! Vytvořte dle obrazové předlohy vlastní verzi simpsonovských bacilů a získejte informace o nemocech, které známe i z našeho nekresleného světa.
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
Mgr. Jan Bičovský, Ph.D.
Fonoskop
popularizační přednáška
V čem je hláskové písmo - nebo vůbec písmo - překážkou pochopení, jak zvuková stránka řeči skutečně vypadá? V naší výstavě budete mít příležitost vidět a nahmatat, jak vlastně slyšíme jazyk - jako barvy času, jako vlny a textury. Převedením do vizuálního a hmatatelného rozhraní názorněji pochopíme, v čem spočívá výslovnost, jak jazyk slyšíme a analyzujeme. Na základě několika metafor se pak dají přiblížit také rozdíly mezi jazyky, a třeba i to že anglické t není stejné jako to české, ačkoli se stejně píší.
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
Mgr. Matěj Král, Ph.D.
Filozofické divadlo a filozofické problémy obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa
workshop
Pojďte se v rámci našeho exponátu „Automat na filozofické divadlo“ vžít do role filozofa, položit si a zároveň zformulovat vlastní odpovědi na filozofické otázky obzvláště důležité pro současnost či budoucnost světa?
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
Mgr. Štěpán Zbytovský, Ph.D.
SAMSA
popularizační přednáška
Praha německá, Praha franzkulturní. S mobilní aplikací městem nejen Kafkovým
Dějiny Prahy jsou nerozlučně spjaté i s jejím německým obyvatelstvem a německou kulturou. Pohovoříme o některých překvapivých rysech česko-německého setkávání a utkávání v Praze. Představíme mobilní aplikaci SAMSA – ta Vás naviguje na místa, jež nesou stopu „německé Prahy“ a souvisí s působením německy mluvících umělců, spolků, škol…
REZERVAČNÍ FORMULÁŘ NAJDETE ZDE.
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)