• Školy
  • Základní školy 2. stupeň

Základní školy 2. stupeň

V rámci stále expozice nabízíme popularizační přednášky, dílny, workshopy, diskuze tématicky se vztahující vždy k jednomu exponátu. Kromě samotné exkurze v Didaktikonu si můžete rezervovat ještě navazující aktivitu.


Pro rezervaci termínu a vybrané aktivity pište na e-mail didaktikon@cuni.cz. Vstup do Didaktikonu i navazující aktivita je pro školy zdarma.


Termín si rezervujte minimálně s dvoutýdenním předstihem.


Aktivity pro školy:


název aktivity:

Život s umělou inteligencí pro všechny

druh aktivity:

workshop

anotace:

Umělá inteligence zasahuje do všech oblastí našeho života, od vývoje léků přes psaní divadelních her, až po náboženství. Cílem workshopu je za pomoci aplikace z exponátu představit celou škálu využití umělé inteligence a seznámit žáky s výhodami a nevýhodami, které s sebou využití umělé inteligence přináší.

délka aktivity:

1,5 hodiny

poznámka:

Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny.


název aktivity:

Matematika ze Springfieldu

druh aktivity:

workshop

anotace:

Co mají společného matematika a animovaný seriál Simpsonovi? Na první pohled se možná může zdát, že vůbec nic. Ve skutečnosti jsou ale díly tohoto seriálu naplněny řadou matematických triků.

délka aktivity:

2 hodiny


název aktivity:

Osacká horečka: Staň se lékařským detektivem!

druh aktivity:

individuální/skupinová hra

anotace:

Horečka z Osaky je ve Springfieldu! Zvládnete včas najít všechny nakažené dříve, než bude pozdě? Cílem hry je vytrasovat všechny potenciálně nakažené osoby a informovat je o karanténě. Na začátku dostanete seznam osob, o jejichž nákaze víme, další nakažené už budete muset vytrasovat vy. A pozor – nesmíte plýtvat časem!

délka aktivity:

2,5 hodiny


název aktivity:

Infekce ze Springfieldu!

druh aktivity:

umělecký workshop s ponaučením

anotace:

Osacká horečka není jedinou infekcí, která trápí obyvatele Springfieldu! Jak vypadají springfieldské viry a bakterie? Jak se šíří? Jaké způsobují nemoci a jaký můžeme mít z virů a bakterií užitek? To vše se dozvíte, zatímco se stanete spoluautory naší expozice! Vytvořte dle obrazové předlohy vlastní verzi simpsonovských bacilů a získejte informace o nemocech, které známe i z našeho nekresleného světa.

délka aktivity:

0,5 hodiny


název aktivity:

Burns Burger bingo

druh aktivity:

soutěž/hra

anotace:

Pan Burns skončil v nemocnici kvůli vysokému obsahu cholesterolu. Na vině byla jeho nadměrná konzumace hamburgerů, a tak dostal od lékařů za úkol omezit maso. To ho vedlo k vytvoření nejlepšího veganského burgeru na světě, dokonce i dle slov Lízy! A co vy? Kdo z vás si troufne na soutěž o nejlepší burger? Ale pozor – burger musí být nejen dobrý, ale i zdravý! Body se budou počítat za bílkovinu, vlákniny, zdravý tuk... Cílem hry je získat vítěznou bingo kombinaci a s ní spojený titul a také krásný diplom.

délka aktivity:

1,5 hodiny


název aktivity:

Burgery pana Burnse – pro zdraví lidí i planety?

druh aktivity:

workshop a diskuse

anotace:

Poté, co pan Burns skončil v nemocnici kvůli vysokému obsahu cholesterolu obsaženého v hamburgerech, dostal od lékařů za úkol maso omezit. To ho vedlo k vytvoření nejlepšího veganského burgeru na světě, dokonce i dle slov Lízy! A co vy? Vyznáte se v nutričních hodnotách? A jsou skutečně inovátorské burgery na trhu lepší než tradiční maso? V potaz budeme brát jak nutriční obsah, tak ekologickou stopu. Je zájem o naše vlastní zdraví v souladu se zájmy planety? Cílem workshopu je naučit se vyhledávat nutriční informace, počítat nutriční obsah a číst obaly, kde potřebné informace získáme.

délka aktivity:

2 hodiny


název aktivity:

Jídelníček pana Burnse

druh aktivity:

workshop

anotace:

Pan Burns to poté, co málem zemřel na infarkt, se změnou svého životního stylu myslí vážně i proto si najal vás, jako svého nutričního terapeuta. Zvládnete mu pomoci upravit jídelníček tak, aby odpovídal doporučením? A co váš vlastní jídelníček?

délka aktivity:

1,5 hodiny

poznámka:

Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny.


název aktivity:

Kam s tou rybou? Zabraňte zmatenému kuchaři otrávit dalšího hosta!

druh aktivity:

workshop

anotace:

Nešikovný zmatený kuchař málem otrávil Homera špatnou přípravou prudce jedovaté ryby. Jeho kariéra v sushi restauraci je u konce, ale to neznamená, že pobyt v kuchyni pověsil na hřebík. V nové restauraci má za úkol uspořádat dodávku jídla do skladu…zvládne to ale tak, aby všechno jídlo bylo uchováno správně a nezkazilo se? A co vy? Umíte správě zacházet s potravinami a neplýtvat?

délka aktivity:

1,5 hodiny

poznámka:

Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny.


název aktivity:

Transformace / Krejčí průvodce

druh aktivity:

dílna

anotace:

V prvních měsících pandemie jsem se naučili přizpůsobit se novým situacím, i restrikcím. Co nám tedy zůstalo za nové dovednosti? Dílna bude stylizovaná do krejčovské dílny (multimediální dílny/laboratoře) kde si účastníci budou moct vyzkoušet ušít své nové obleky na míru současné době.

délka aktivity

1,5 hodiny

poznámka:

Aktivita je vhodná pro menší skupiny. Doporučujeme kombinovat s jinou aktivitou vhodnou pro menší skupiny.


název aktivity:

Transformace a Nová norma

druh aktivity:

komentovaná prohlídka expozice Rok distanc a dílna

anotace:

Zkušenost pandemie a následných lockdownů byla pro mnohé z nás zcela nová. Dala nám zakusit pocit sociální izolovanosti, který mohou lidé z marginalizovaných skupin zažívat běžně. Jak nás tedy tato zkušenost proměnila? K jakým tématům obrátila naši pozornost? To se pokusíme zjistit prostřednictvím děl umělce Jana Pfeiffer, která v období pandemie covidu 19 přímo vznikala, nebo na tuto zkušenost následně navazovala, a prostřednictvím videa Nová norma studentů a studentek z Institutu komunikačních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních věd UK.

Umělá inteligence zasahuje do všech oblastí našeho života, od vývoje léků přes psaní divadelních her, až po náboženství. Cílem workshopu je za pomoci aplikace z exponátu představit celou škálu využití umělé inteligence a seznámit žáky s výhodami a nevýhodami, které s sebou využití umělé inteligence přináší.

délka aktivity:

45 minut

poznámka:

Pomůcky s sebou: pastelky, tužky, pravítka.


název aktivity:

Poslední mluvčí

druh aktivity:

workshop k únikové hře

anotace:

Ve workshopu navazujícím na únikovou hru „Poslední mluvčí“se žáci blíže seznámí s problematikou, jež inspirovala téma hry: vliv jazyka na myšlení, lingvistická antropologie a poznatky z psycholingvistických výzkumů. Žáci si zakusí roli výzkumníka i testované osoby a vyzkouší si různé experimentální techniky odhalující, jak je naše vnímání světa úzce spojeno s jazykem. Rovněž se seznámí prostřednictvím praktických ukázek s mnoha jazyky světa, které otevírají zcela mnohdy velmi odlišný pohled na svět kolem nás než čeština.

délka aktivity

1 hodina


název aktivity:

Fyzika všemi smysly

druh aktivity:

interaktivní fyzikální show

anotace:

Jak vypadá displej mobilu pod mikroskopem? Co se stane s balónkem na fakírském lůžku? Která limonáda je nejchutnější? Představíme vám přibližně 20 experimentů inspirovaných lidskými smysly.

délka aktivity

1,5 hodiny




Poslední změna: 19. prosinec 2022 17:15 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Máte dotaz ?
Kontakty

Didaktikon | Kampus Hybernská

Hybernská 4

Praha 1, 110 00

Česká republika

didaktikon@cuni.cz


Jak k nám