Filozofická fakulta Univerzity Karlovy pořádá další ročník Dne češtiny. Přijďte do Didaktikonu na přednášky a workshopy od odborníků a odbornic na náš mateřský jazyk a českou literaturu. Den češtiny koordinuje Ústav českého jazyka a teorie komunikace a Ústav české literatury a komparatistiky.
8:15–9:00 |
Číst a sledovat queer příběhy |
střední školy |
Jak se píše o queer životech? A jak se o nich točí filmy a seriály? Jak dokáže zprostředkovat zkušenosti queer lidí literární text a jak audiovizuální média? Mají queer texty něco společného, anebo jsou úplně různorodé? Jsou queer knihy a filmy jen pro někoho, anebo jsou pro všechny? Nad těmito otázkami se budeme společně zamýšlet formou workshopu a diskutovat o vybraných ukázkách z literatury a audiovize. |
8:30–9:00 |
Zažít tajemství růže |
2. stupeň základní školy (8. a 9. třída) střední školy |
Workshop nabídne práci s literárním textem a animovaným filmem i možnost vlastní tvorby. Jeho hlavním cílem je umožnit prožitek středověké poezie pro člověka 21. století. |
8:30–9:00 |
Čeština jako most k dalším slovanským jazykům |
střední školy |
Kolik řečí umíš, když umíš česky? Jak může čeština pomoct porozumět jiným slovanským jazykům? Čtyři města, čtyři jazyky a otázka, jak moc můžeme rozumět, i když jsme se žádný z nich nikdy neučili. |
9:15–9:45 |
Jak jazykový model píše příběhy |
střední školy |
Řekneme si, co je to jazykový model, vysvětlíme si, jak se vytváří a jak funguje, a uvidíme, jaké to má praktické důsledky. Následně si společně s využitím jazykového modelu zkusíme generovat příběh. |
9:15–9:45 |
Svoboda slova a obrazotvornost |
střední školy |
Náš příspěvek vyjde z prací multimediálního umělce Tomáše Svobody, který pracuje často na pomezí mezi textem, obrazem a scénografií, konkrétněji z jeho adaptací známého Hitchcockova filmu Psycho. Ty nám dovolí otevřít diskusi o vztahu slova, lidské imaginace a pohyblivého obrazu, o tom, zda jsme se již – jak některé teorie tvrdí – dostali do věku obrazu a vidíme a myslíme cinematicky. |
9:15–9:45 |
Nespisovná čeština má taky gramatiku |
2. stupeň základní školy |
Chcem burger s dvojitejma hranolkama! Ve workshopu si ukážeme, že nespisovná čeština není náhodná, ale tvoří gramatická pravidla. |
10:00–10:30 |
„Chtěl bych, aby nepsali testy z češtiny spiš bych chtěl, ať už jsou volný.“ |
střední školy |
Je rapový text poezie? Workshop ukáže, že literární teorie nemusí být odtržená od každodenní komunikační praxe dnešních středoškolaček a středoškoláků. |
10:00–10:30 |
Co znamená připravit knihu k vydání? |
střední školy |
Čteme knihy a obvykle nepřemýšlíme o tom, kde se vzaly texty, které k nám právě promlouvají. Předpokládáme, že čteme prostě to, co někdo napsal. Ale jak se zajistí, abychom například v roce 2025 četli to, co někdo stvořil o padesát, sto nebo dvě stě let dříve a do dnešních dnů to četlo několik generací před námi? – Přednáška ukáže, co všechno je třeba vynaložit na to, abychom pod daným titulem četli pravé znění textu. |
10:00–10:30 |
Co je dnes mega? |
2. stupeň základní školy (7. až 9. třída) střední školy |
Film je mega, sigma je mega, mega je to a také tamto. Co ale tímto slovem chceme říct? Ve workshopu si ukážeme, jak se slovo mega dostalo do současného užívání, kde se nejčastěji vyskytuje, kdo ho používá a ukážeme si jeho významy. |
10:45–11:15 |
Jak se k nám dostala politická korektnost |
střední školy |
Seminář/workshop se pokusí odpovědět na otázky, jak se k nám v 90. letech 20. století dostala politická korektnost, co tento pojem vlastně znamená a jak se dnes projevuje v každodenním životě. |
10:45–11:15 |
Obraz Haškova Švejka v kritice |
střední školy |
Přednáška sleduje, jak se meziválečná kritika postupně, obtížně a rozporuplně vyrovnávala s neobvyklými, v mnohém „neliterárními“ rysy psaní Jaroslava Haška, s jeho románem Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války a s nejednoznačností jeho ústřední postavy, jak v souvislostech s proměnami dobové společenské a literární situace často docházelo k ztotožňování obrazu a reality, jak se objevil fenomén tzv. švejkovství, jak byl naopak objevován nadčasový významový potenciál tohoto díla. |
10:45–11:15 |
Zapeklité spojky: souřadnost a podřadnost v souvislostech |
2. stupeň základní školy (7. až 9. třída) střední školy |
Přednáška představí různé aspekty souřadnosti a podřadnosti spojek – kromě důsledků pro pravopis budou představeny testy pro určování podřadnosti a souřadnosti a budou probrány problematické případy spojek, které se zařazování mezi podřadné nebo souřadné z různých důvodů vzpírají. |
11:30–12:00 |
IJP jako zdroj informací o češtině (IJP jako kodifikace) |
střední školy |
Bude doplněno. |
11:30–12:00 |
Čapkovo Utkvění času: close reading |
střední školy |
Setkání bude pojato jako společný pokus o soustředěnou, drobnohlednou interpretaci jediného textu, a sice krátké prózy Utkvění času, již Karel Čapek nejprve (v říjnu 1913) uveřejnil v časopise Lumír, o několik let později pak v rámci knihy Boží muka. |
11:30–12:00 |
Ty jseš taky fašista? |
střední školy |
Fašista, fašismus, nácek, marxisti, komunistka, to všechno jsou nejen výrazy z dynamických dějin 20. století, ale i silná slova současnosti. Ve workshopu se zamyslíme nad tím, jak a proč se používají dnes, a vydáme se za nimi do světa mediálních textů a sociálních sítí. |
12:15–12:45 |
Bianca Bellová: autorské čtení a beseda s významnou českou autorkou, držitelkou ceny Magnesia Litera a ceny Evropské unie za literaturu |
Pokud chcete se svojí třídou navštívit některou z našich přednášek, workshopů nebo autorských čtení, vyplňte:
své jméno;
kontaktní e-mail;
školu, ročník (pokud přihlašujete různé třídy, vyplňte prosím formulář vždy samostatně);
u konkrétní akce počet lidí, který na akci hlásíte.
Vaši rezervaci vždy do několika dní potvrdíme e-mailem.
Na všechny akce je omezená kapacita. Akce s naplněnou kapacitou budou označeny jako OBSAZENO a nebude možné se na ně dál hlásit.
Těšíme se na vás.
Didaktikon | Kampus Hybernská
Hybernská 4, Praha 1, 110 00
771 523 973 (po–pá 9–15)