Kalendář ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 8. listopadu 2024, 9:00-16:00Válka na Ukrajině, vzdělávání, dějiny a média Konflikt na Ukrajině se dotýká humanitních předmětů na českých školách, a to hned v několi Zejména staví školy a učitele před otázky po efektivní tematizaci války ve výuce. Neméně v je přítomnost žáků z Ukrajiny ve třídě či v dalších kolektivech. Ta mimo jiné staví otazní humanitních předmětů pro ně i pro ostatní žáky včetně těch majoritních. Připravují dějepis mediální výchova a základy společenských věd žáky k tomu, aby konfliktu a různým reakcím n Odráží se nějak změna, ke které v souvislosti s konfliktem dochází v sociálních vědách a v školním prostředí? Seminář se těmto výzvám bude věnovat a využije pomůcky a materiály shro dvou dokumentárních filmů: mezinárodního dokumentu Válka a vzdělání (premiéra jaro 2024) p asociací evropských vzdělavatelů Euroclio a českého dokumentu Válečný zpravodaj (premiéra Součástí semináře budou workshopové formáty, moderovaná výměna zkušeností a beseda s hoste Překvapivé dějiny: neobvyklé perspektivy v dějepiselistopadu 2024, 9:00–16:00 Dějiny mají často předvídatelný charakter příběhů o státech, politických dějinách, osobnos ustálených způsobech vyprávění. Seminář se zaměří na méně tradiční způsoby, jak žákům před témata. Na osvědčených lekcích z výuky si ukážeme, jak může vykročení z obvyklých postupů žáků k poznávání minulosti. Může vhodně zvolená perspektiva pomoci žákům porozumět i složi procesům? Jak se nově podívat na notoricky známé prameny? Účastníci se převážně workshopov moci seznámit s principy práce s rozmanitými perspektivami ve výuce a odnesou si také konk použitelné ve výuce. Proč a jak propojovat výuku filosofie s výukou literatury30. 1. 2025, 9:00-16:30 Jednodenní kurz pro vyučující na středních školách se soustředí na otázku, proč a jak prop filosofie s výukou literatury. Program kurzu se skládá ze 2 interaktivních přednášek odbor filosofie a religionistiky a 2 metodicky orientovaných workshopů, v nichž si účastníci pod zkušených lektorů – vyučujících na gymnáziu – vyzkouší a následně zreflektují konkrétní ov